06-04-2014

Portfolio - onderdelen

Wat moet je allemaal op je portfolio hebben staan? Natuurlijk moet je voor jezelf beslissen, maar hier een paar tips die handig zijn om terug te vinden op je website.

WERK
Misschien een beetje voor de hand liggend, maar het moet gewoon vermeld worden.

CONTACT
Als iemand je werk leuk vind en je misschien wil inhuren, moeten ze natuurlijk wel contact met je op kunnen nemen. Zorg er dus voor dat dit ergens duidelijk op je website staat. De meest gebruikte locatie is achteraan in het menu over helemaal onderaan de website. Dit is waar mensen zullen zoeken, dus het is slim om het daar te zetten.

Zet het dus op de hoofdpagina, maak het niet onderdeel van bijvoorbeeld het ‘over mij’ pagina. Ga ervan uit dat je bezoeker lui is en geen zin heeft om te zoeken. Het zou zonde zijn als je hierdoor potentiële klanten zou mislopen.

Iets om te overwegen: maar er een directe link van (er even van uitgaand dat je geen contact-formulier op je website kunt zetten). Wat ik dan bedoel is dat het link is waarom mensen kunnen klikken en automatisch naar hun mail-programma gaat. Dit is goed voor het gebruikersgemak, maar kan er wel voor zorgen dat je spam krijgt. Ik heb het nu al een hele tijd en moet zeggen dat ik er niet echt last van heb. Een alternatief is het email wel uitschrijven (zodat ze het kunnen kopiëren), maar er geen link van maken. Als je je adres schrijft op een manier dat de bezoeker het zelf moet uitschrijven (zoals ankepankedesign [at] gmail [punt] com), heb je kans dat ze daar geen zin in hebben en dus geen contact met je opnemen.

BLOG
Om mensen op de hoogte te houden van je werk, is het slim om een blog bij te houden. Hier kun je ook je proces delen (als je dit liever niet op je portfolio doet). Dit is ook interessant voor potentiële klanten, dus zet ergens op je website een link hiernaartoe.

SHOP
Heb je (ook) een shop? Zet hier dan ook een link van op je website. Je hebt kans dat mensen, terwijl ze op zoek waren naar je shop, op je portfolio terecht kwamen. Als er een directe link naar je shop staat, zullen ze misschien gaan winkelen. Als niet, houden ze misschien op met zoeken. Of als ze je werk zien, misschien iets willen kopen.

OVER JOU
Vooral als je een kleiner bedrijf bent, is het interessant voor potentiële klanten om dit te laten zien. Je bent geen anoniem mega fabriek en dit kan een reden zijn voor hen om juist jou te kiezen. Het hoeft geen ‘lief dagboek’ verhaal te worden, maar een foto en korte omschrijving over jezelf is leuk. Hier kun je ook kwijt welke opleiding je hebt gedaan en/of voorgaande opdrachtgevers (indien van toepassing).

WAT KAN IK VOOR JE DOEN?
Dit is een eigen toevoeging die ik er recentelijk bij heb gezet. Omdat ik zo vaak de vraag van mensen kreeg ‘ik weet niet of je dit ook doet?’. Mijn portfolio geeft natuurlijk een idee van wat ik al heb gedaan en voor hun kan betekenen, maar op deze pagina staat het allemaal overzichtelijk op een rijtje (en kunnen ze dus specifiek zoeken naar wat ze willen).

Deze blogpost is onderdeel van een korte serie over portfolio’s. 
Wil je ze allemaal lezen? Klik hier (o.a. werken, taal en vormgeving).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten