26-01-2014

Samenwerking

Een samenwerking kan vanalles zijn. Vaak beschouw ik een opdracht al als een, want ik werk samen met een klant om iets moois te maken. Maar ook als ik producten inkoop van andere ontwerpers, als shops mijn producten inkopen en natuurlijk letterlijk: samenwerken om iets te maken. Ik doe het graag, want er kunnen gewoon heel veel voordelen aan zitten, zoals:

DE ANDER KAN MISSCHIEN IETS VOOR JE BETEKENEN WAT JE ZELF NIET KAN
Als creatieveling heb je je vaardigheden, maar je kunt natuurlijk niet alles! Door middel van samenwerkingen kun je je scala aan producten vergroten en ideeën realiseren die in je eentje waarschijnlijk niet mogelijk waren geweest.
Bijvoorbeeld ik werk samen met Tattly. Ik heb voor hun een ontwerp gemaakt van een tijdelijke tatoeage en zij verkopen die in hun shop. Zelf had ik dat niet kunnen doen.

SAMEN KUN JE MEER
Heb je een idee voor een project, maar begin je er niet aan omdat het gewoon te veel werk is? Als je de werklast kunt verdelen over meer personen, is het ineens een stuk makkelijker!
Bijvoorbeeld ik had al tijden het idee om een Nederlands creatief doe-het-zelf tijdschrift te maken, maar zag het niet zitten om dit in m’n eentje te doen. Nu ben ik samen met Anne en Nikki ermee begonnen en kan het ineens wel! (Maak Magazine)

JE NAAMSBEKENDHEID VERGROTEN
Je hebt je als creatieveling misschien ergens in gespecialiseerd of bent heel all round, als je dan een project of product wil ontwerpen wat daarbuiten valt, kan het helemaal geweldig zijn, maar niemand die het ziet! Een ander persoon die al in die niche zit, kan je daar dan bij helpen.
Bijvoorbeeld ik hou van ontwerpen voor kinderen en het zou me geweldig lijken om te mogen ontwerpen voor kinderen die (langdurig) in het ziekenhuis liggen. Dus toen Babyboek voor Prematuren een samenwerking voorstelde was ik meteen enthousiast! Het is niet precies wat ik in gedachten had, maar het is wel al de goede richting uit. Samen zijn we bezig met het ontwerpen van producten voor (ouders van) prematuren. Zij konden mij weer heel goed gebruiken omdat ze zelf niet de kunde hebben om hun idee te realiseren. Zou ik dit in m’n eentje hebben gedaan, zou het waarschijnlijk niet hebben gewerkt omdat ik geen idee heb hoe ik de doelgroep kan aanspreken. Het is dus een hele vruchtbare samenwerking voor ons beide.

HET KAN HEEL LEUK ZIJN!
Twee of meer personen kunnen elkaar heel aanvullen, persoonlijk en qua stijl. Dan is een samenwerking gewoon heel leuk!
Bijvoorbeeld De agenda's die ik maak, zoals de Crazy Cat Lady planner of Pretty in Pink planner. Het initiatief is niet alleen heel leuk om te doen, maar ik heb erdoor ook hele lieve mensen leren kennen en zelfs vriendschappen gesloten.

MAAR, OOK EEN PAAR DINGEN WAAR JE OP MOET LETTEN:
> Zorg dat je uiteindelijk niet toch alles in je eentje aan het doen bent en de ander alleen maar ‘meerijdt’ voor de naamsbekendheid/winst.
> Maak duidelijke afspraken. Jullie moeten beide/allemaal weten waar je aan toe bent en wat je rechten en plichten zijn. In jullie enthousiasme zul dat misschien in het begin overslaan, maar kan uiteindelijk heel belangrijk zijn.
> Haal je niks meer uit de samenwerking of is het niet meer leuk? Hou er dan gewoon mee op. Zet je over het gevoel van verplichting heen, want je moet er beide/allemaal wat aan hebben. Dat is de hele bedoeling van de samenwerking.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten